Pedagog szkolny | Sokrates

Pedagog szkolny

Pedagog szkolny – Monika Malinowska-Koszykowska

Godziny pracy
poniedziałek: 10.30-16.10
wtorek: 7.00-14.30
środa: 11.30-15.30
czwartek: 8.00-12.00
piątek: 8.00-11.00
Konsultacje
poniedziałek: 14.30-15.20
wtorek: 7.00-8.30
Jeśli potrzebny jest inny termin dla dzieci lub rodziców, proszę o indywidualny kontakt przez dziennik.

 

Jak radzić sobie ze stresem?

Mówi góra do góry: Co u Ciebie? – brzmi jak początek dowcipu, ale rzeczywistość wygląda troszeczkę inaczej. Czasami specjalnie nakładamy na siebie maskę. Uważamy, że świat nie poradziłby sobie z tym, jak naprawdę się czujemy – nasza rodzina, znajomi. Nie chcemy ich dołować i sprawiać kłopotu. Ale okazuje się, że kiedy zdecydujemy się na wypuszczenie w świat naszych wątpliwości, to przekonamy się, że:
a) nie jesteśmy sami,
b) możemy znaleźć potrzebne nam wsparcie,

Pamiętajmy, rozmowa z bliską osobą jest w stanie zmienić nasze nastawienie i podnieść nas na duchu. Kiedy masz jakiś problem – zwróć się do ukochanej osoby.  Zawsze możesz również skorzystać z porady pedagoga szkolnego, psychologa lub psychoterapeuty. Nie ma w tym niczego złego. Każdy z nas ma przecież problemy. Gorsze chwile mogą zdarzyć się każdemu i nie należy tego bagatelizować. Najważniejsza jest chęć współpracy. Czasami sami byśmy nie wpadli na dane rozwiązanie. Chłodna głowa drugiej osoby może nam pomóc w zwalczaniu przeciwności i opresji życiowych. Podczas rozmowy tak samo ważna jest umiejętność przekazania informacji jak i słuchania.

Jak przygotować dziecko do przedszkola?

przygotuj dziecko – mów o przedszkolu, odwiedzaj je, pokaż plac zabaw, weź udział w zajęciach adaptacyjnych, poznaj kolegów, którzy też idą do tej samej grupy, jeśli to możliwe;
mów językiem pozytywów – życz dziecku dobrej zabawy w przedszkolu, miłego dnia, zachęć do zbudowania wielkiej wieży z klocków. Unikaj komunikatów, które budują strach albo przekonanie, że przedszkole to nieprzyjemne, groźne miejsce: “Nie bój się”, “Przykro mi, ale muszę iść”, “Dasz sobie radę”, unikaj smutnego, rozżalonego tonu – staraj się przenieść na dziecko entuzjazm, pozytywne emocje, radość
daj czas – na rozmowę przed przedszkolem, na uspokojenie się w domu, na wybranie zabawki do przedszkola, spokojne ubranie się, na zapomnienie czegoś z domu i powrót po to, jednak staraj się przed samym wejście do sali załatwić sprawy w miarę szybko: pożegnaj się z dzieckiem, przekaż je nauczycielowi, idź – nie obawiaj się, wszystko będzie dobrze
stopniuj czas pobytu dziecka w przedszkolu – na początku niech dziecko spędza w przedszkolu tylko kilka godzin, z czasem – możesz to zmienić, jeśli dziecko będzie się czuło komfortowo
dotrzymuj umów, nie oszukuj – nie uciekaj, gdy coś odwróci uwagę dziecka, nie oszukuj “Pójdę do samochodu i zaraz wracam” – dziecko Ci ufa, dzięki temu, czuje się bezpiecznie – niech tak zostanie
buduj rutynę poranną – dzięki temu unikniecie wielu stresów, dziecko będzie wiedziało co zaraz nastąpi i będzie na to lepiej emocjonalnie przygotowane, możecie np. żegnać się zawsze w ten sam sposób “Buziak, przytulas i czas na zabawę!”
daj dziecku “kawałek domu” – dzięki ulubionej zabawce dziecko poczuje się lepiej
zaufaj nauczycielowi lub podziel się z nim miłym komentarzem. Daj znać, że rozumiesz jak trudny to dla niego czas!

Cały artykuł można przeczytać tutaj, bardzo gorąco polecam

Czas pandemii jest trudny dla wszystkich

Czas pandemii jest trudny dla wszystkich, ciągła niepewność i brak stabilności negatywnie wpływa na samopoczucie i zdrowie. Dzieci przechodząc na naukę zdalną musiały nauczyć się czegoś zupełnie innego, dotąd niespotykanego. Większość z nich odnalazła się w tej nowej sytuacji, więc miejmy nadzieję, że i z powrotem dadzą radę. Pamiętajmy, że będzie się to wiązało z licznymi, trudnymi oraz indywidualnymi decyzjami i przeżyciami. Bądźmy wyrozumiali i wspierajmy się, bo wtedy powrót dzieci do szkoły będzie dużo łatwiejszy.

 

 

Jak zapanować nad stresem egzaminacyjnym?

Kochani coraz większymi krokami zbliża się egzamin 8 klas, a wraz z nim stres. Stres przed egzaminami zazwyczaj jest bardzo silny, a to w jaki sposób na nas działa, czy mobilizująco czy wręcz przeciwnie paraliżująco – zależy oczywiście od naszego charakteru, osobowości. Poniżej kilka sprawdzonych metod minimalizowania stresu 🙂

Przed Egzaminem:

  1. Przygotuj się –  bądź odpowiednio przygotowany do zbliżającego się egzaminu.
  2. Rozłóż materiał na kilka partii i w odpowiednim czasie, wtedy łatwiej będzie ci go opanować.
  3. Zapoznaj się z punktacją, formatem egzaminu- jeśli będziesz wiedział jak wygląda egzamin spokojniej do niego przystąpisz, nie zaskoczą cię pytania, będziesz wiedział, które w jaki sposób są oceniane.
  4. Zadbaj o siebie – wyśpij się porządnie- człowiek, który ma „świeży” umysł lepiej się koncentruje
  5. Zjedz śniadanie, które doda ci energię do działania
  6. Unikaj czarnowidztwa – miej tylko pozytywne myśli, nie pozwól, aby złe emocje i negatywne nastawienie cię zdominowało.

Na Egzaminie:

  1. Nie bądź zaskoczony, że odczujesz stres- egzamin/ sprawdzian/ matura – to naturalna sytuacja, gdzie pojawia się stres, i nie ma w tym nic dziwnego.
  2. Skup się na sobie- postaraj się odizolować od reszty osób, wycisz się, i skup tylko na własnym teście.
  3. Uważnie przejrzyj arkusz egzaminacyjny- pamiętaj, aby dokładnie przeczytać wszystkie strony w arkuszu egzaminacyjnym, sprawdź czy są wszystkie strony, czy dobrze  jest wydrukowany, czy wszystkie pytania są czytelne.
  4. Dokładnie czytaj polecenia – czytaj wszystko 2 razy, aby uniknąć niepotrzebnej pomyłki.
  5. Zaczynaj od tego, co umiesz- zawsze najpierw odpowiadaj na te pytania, na które znasz odpowiedź, później na spokojnie zastanowisz się nad odpowiedziami do zadań, które sprawiają kłopoty.
  6. Pilnuj czasu.
  7. Upewnij się, że nie przegapiłeś żadnego zadania, które potrafisz zrobić.
  8. Zmień negatywne myślenie w pozytywne- podczas egzaminu chyba każdego z nas ogarnął ogromny strach, pojawiają się myśli ” Nic nie pamiętaj, Nie zdam, nie poradzę sobie”, zamiast tego pomyśl ” Uczyłem/łam się tego na pewno zaraz sobie przypomnę lub zawsze, gdy byłam/łem przygotowany zdałam, będzie tak i tym razem:) Uda się:)
  9. Techniki relaksacyjne – jeśli zawładnął Tobą stres, który nie daje za wygraną, rozluźnij się, zacznij oddychać spokojnie i głęboko, pomyśl o czymś przyjemnym- powinno pomóc:)

 

Czy Wasze dziecko się złości?

Złość lub „wybuch złości” to często tylko wierzchołek góry, który widzimy i na którym się skupiamy. Bardzo ważne, by pamiętać, że pod złością może się ukryć wiele innych emocji, niezaspokojone potrzeby, trudności, na które nie zwracamy uwagi, a są bardzo ważne. Gdy chcemy pomóc dzieciom poradzić sobie ze złością, kluczem jest ZROZUMIENIE, co jest POD nią. Inaczej wesprzemy, gdy będzie to nuda, inaczej, gdy lęk, inaczej, gdy zranienie. Pamiętajmy, że złość, to bardzo często zwyczajne: „Jest mi trudno”, a w obecnej sytuacji związanej z pandemią to stwierdzenie pojawia się coraz częściej.

Jak zadbać o dobre samopoczucie emocjonalne i budować relacje z dziećmi

 

 

 

 

 

Ostatni rok stanowi dla nas wszystkich ogromne wyzwanie. Przyniósł wiele zmian i trudnych doświadczeń, z którymi przyszło nam się mierzyć. Konieczność pozostania w domach to tylko namiastka tego, jak zmieniła się nasza codzienność. Zdalny tryb pracy i nauczania, dystans społeczny czy medialne komunikaty o wszechobecnym zagrożeniu nie sprzyjają naszemu dobremu samopoczuciu.

Jesteśmy istotami społecznymi – wzajemnie na siebie oddziałujemy, niezależnie od tego, w jakim wieku jesteśmy. Nie od dziś wiadomo, że dzieci najbardziej efektywnie uczą się przez obserwacje, naśladują zachowania dorosłych, reagują zgodnie z naszym samopoczuciem i – podobnie jak my – mierzą się ze stresem i trudnymi emocjami.

Trudnej jest przebywać praktycznie non stop w domu, na ograniczonym metrażu i niezmiennie w tym samym towarzystwie. Potrzebujemy różnorodnych kontaktów społecznych, spotkań, obcowania z naturą, wolności… Aktualna sytuacja i warunki, w jakich przebywamy, mogą nas przytłaczać i skutecznie obniżać nastrój.

Dlatego tak ważne jest, byśmy – oprócz zapewnienia sobie i swoim najbliższym bezpieczeństwa fizycznego – zatroszczyli się również o sferę emocji i relacji. Co zatem warto wziąć pod uwagę? Poniżej podzielę się z Wami kilkoma propozycjami.

Odkryj emocje

Zanim przejdę do meritum, chciałabym najpierw powiedzieć Wam kilka słów na temat emocji. Emocje zarówno te przyjemne, jak i te, z którymi trudno jest nam być i je odczuwać, stanowią integralną część naszego człowieczeństwa. Każda z nich jest potrzebna i stanowi niejako kompas informujący nas, jak się czujemy w określonej sytuacji. Dlatego naturalnym jest, że w obliczu trudnych wydarzeń czujemy niepewność, strach, złość, smutek… Mamy prawo tak się czuć, zarówno my dorośli, jak i nasze dzieci.

Stwórz przestrzeń do rozmowy o emocjach i doświadczeniach

Wzajemne wsparcie, fizyczna i emocjonalna bliskość, prawdziwa obecność i uważność na siebie nawzajem, mają nieoceniony wpływ na więź i jakość naszych relacji. Dlatego warto tworzyć okoliczności, w których pielęgnowanie tych wartości będzie możliwe.

Jednym ze sposobów mogą być różne domowe aktywności, które możecie wspólnie realizować. Dzięki nim zyskujecie czas, w którym jesteście razem, bez rozpraszaczy i tworzycie przestrzeń na rozmowy o tym, co dla Was ważne, czego potrzebujecie i co czujecie. To właśnie umiejętność rozmowy o emocjach, ich nazywania i akceptowania jest pierwszym i podstawowym krokiem ich regulacji. Dlatego gdy widzisz, że Tobie i Twojemu dziecku jest trudno – nazywaj i akceptuj emocje, bądź blisko. Rozmowa z dzieckiem o tym, co czuje, pozwala na ujście emocji, obniża napięcie i daje nam szansę na okazanie wsparcia i zrozumienia.

Czasami wystarczy zwykłe pytanie: „Jak się czujesz?”, „Jakie emocje dziś Cię odwiedziły?”. Zdarza się jednak, że zwykłe pytanie nie wystarczy, by rozpocząć rozmowę. Wtedy warto pokusić się o dodatkowe, kreatywne wsparcie.

„Złościsz się, że nie możemy wyjść na plac zabaw? Rozumiem. Też czuję złość, że nie możemy tam pójść. Co powiesz na to, byśmy razem pobawili się domu?”

Wspomnianym wsparciem w budowaniu przestrzeni do rozmowy mogą być różne formy wspólnej zabawy. W tym szczególnie wymagającym dla nas okresie, zabawowe formy wspólnie spędzanego czasu mają terapeutyczne, wspierające działanie dla każdego z członków rodziny. Chodzi nie tyle o ilość spędzonego czasu, co o jego jakość. O to, by być razem, a nie obok siebie. Często najprostsze aktywności są tymi najwłaściwszymi.

Pamiętajcie, że w byciu razem, wspieraniu i budowaniu relacji nie chodzi o konieczność robienia ważnych, mądrych i rozwijających rzeczy. Dla każdej relacji kluczowym i nieocenionym elementem jest prawdziwa obecność – prawdziwe BYCIE razem.

Świąteczne karty pracy

 

 

Pozytywna energia od Pani P ( P jak Pedagog)

Kochani rodzice, każdego dnia dbacie o zdrowie swoich pociech. Pilnujecie by regularnie się ruszały, przyjmowały tran, witaminę D3, itp. Prócz zdrowia fizycznego musimy zadbać również o naszą duszę i psychikę.

Witaminy, które chcę Państwu przedstawić, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w świecie, w rodzinie, grupie rówieśniczej. Pomagają zachować pogodę ducha i równowagę psychiczną. Tak, więc przesyłam Państwu spis witamin, których nie znajdziecie w żadnej aptece. Posiadają bardzo korzystne i wszechstronne działanie, zatem nie może ich zabraknąć w waszym menu zwłaszcza w dzisiejszych czasach.

Witaminy na szczęście

A – asertywność, autentyczność, akceptacja, aktywność, altruizm, autorytet, autonomia
B – bliskość, bycie ze sobą, buziaki, budowanie relacji, bezpieczeństwo, Babcia, bezinteresowność, braterstwo
C – czas, całus, czułość, cierpliwość, ciekawość, cisza, chwalenie, czytanie, ciepło
Ć – ćmy (wieczory i noce na łonie natury gdy dopisze pogoda)
D – dobroć, dojrzałość, drobiazgi, dom (bezpieczny), Dziadek, dawanie, dbanie, dialog, doświadczanie, dowcip, dyskusja, dyplomacja, dziękowanie, delikatność
E – empatia, entuzjazm, emocje, energia, (relacji, gotowość na…)
F – fantazja, finezja, film (wspólnie obejrzany)
G – gotowość, gawędzenie, głaskanie, gilgotki, gry
H – humor, harmonia, huśtanie, herbata
I – intuicja, integracja, inspiracja
J – jedzenie, jedność
K – kreatywność, koleżeństwo, kompetencje, kompromis, kultura, książka
L – lubienie się, luz, liczenie się z innymi
Ł – łaskawość, łagodność, łączenie się, łzy
M – miłość, mądrość, minimalizm, muzyka
N – natura, naturalność, niezależność,  nadzieja, niesienie pomocy, niespodzianki (w tym gotowość na…)
O – otwartość, opowiadanie, oczekiwanie, opiekuńczość, opiekuńczy Tata, obecna (ciałem i duchem) Mama, organizacja, okazywanie, ognisko, ogród, oglądanie gwiazd
P – pokój, przytulanie, przyjaźń, przepraszanie, pokazywanie, przebaczanie, pomoc, przyroda, praca, puzzle
R – radość, ruch, rozmowa, rozwój, rozwaga, rozsądek
S – słuchanie, sensoryka, szacunek, swoboda, samodzielność, sen, spokój, sztuka, słowa (dobre), sprawiedliwość
Ś – śmiech, świadomość, śpiewanie, święto
T – troska, tolerancja, towarzyszenie, tłumaczenie, taniec, turlanie, tarzanie
U – uwaga, uważność, uśmiech, uczciwość, uczenie, uczenie się, uczucia, uznanie, uprzejmość, ufność, umiar, uczta
W – wyrozumiałość, wiara, wdzięczność, wrażliwość, wygłupy, wymagania, wspominanie, współpraca, wspólne czytanie, wędrówka, wolność
Z – zabawa, zaangażowanie, zaufanie, zrozumienie, zdrowa żywność, zachęta, zadowolenie
Ż – żarty

Polecam do czytania