Pedagog szkolny | Sokrates

Pedagog szkolny

Pedagog szkolny – Monika Malinowska-Koszykowska – zaprasza rodziców i uczniów na konsultacje online:

Poniedziałek 15.15-16.15
Wtorek 7.00-8.00
Konsultacje dla uczniów
Środa 15.00-16.00
Czwartek 7.30-8.30

Bardzo proszę wcześniej zgłosić chęć uczestniczenia w konsultacji przez e-dziennik.

 

Czy Wasze dziecko się złości?

Złość lub „wybuch złości” to często tylko wierzchołek góry, który widzimy i na którym się skupiamy. Bardzo ważne, by pamiętać, że pod złością może się ukryć wiele innych emocji, niezaspokojone potrzeby, trudności, na które nie zwracamy uwagi, a są bardzo ważne. Gdy chcemy pomóc dzieciom poradzić sobie ze złością, kluczem jest ZROZUMIENIE, co jest POD nią. Inaczej wesprzemy, gdy będzie to nuda, inaczej, gdy lęk, inaczej, gdy zranienie. Pamiętajmy, że złość, to bardzo często zwyczajne: „Jest mi trudno”, a w obecnej sytuacji związanej z pandemią to stwierdzenie pojawia się coraz częściej.

Jak zadbać o dobre samopoczucie emocjonalne i budować relacje z dziećmi

 

 

 

 

 

Ostatni rok stanowi dla nas wszystkich ogromne wyzwanie. Przyniósł wiele zmian i trudnych doświadczeń, z którymi przyszło nam się mierzyć. Konieczność pozostania w domach to tylko namiastka tego, jak zmieniła się nasza codzienność. Zdalny tryb pracy i nauczania, dystans społeczny czy medialne komunikaty o wszechobecnym zagrożeniu nie sprzyjają naszemu dobremu samopoczuciu.

Jesteśmy istotami społecznymi – wzajemnie na siebie oddziałujemy, niezależnie od tego, w jakim wieku jesteśmy. Nie od dziś wiadomo, że dzieci najbardziej efektywnie uczą się przez obserwacje, naśladują zachowania dorosłych, reagują zgodnie z naszym samopoczuciem i – podobnie jak my – mierzą się ze stresem i trudnymi emocjami.

Trudnej jest przebywać praktycznie non stop w domu, na ograniczonym metrażu i niezmiennie w tym samym towarzystwie. Potrzebujemy różnorodnych kontaktów społecznych, spotkań, obcowania z naturą, wolności… Aktualna sytuacja i warunki, w jakich przebywamy, mogą nas przytłaczać i skutecznie obniżać nastrój.

Dlatego tak ważne jest, byśmy – oprócz zapewnienia sobie i swoim najbliższym bezpieczeństwa fizycznego – zatroszczyli się również o sferę emocji i relacji. Co zatem warto wziąć pod uwagę? Poniżej podzielę się z Wami kilkoma propozycjami.

Odkryj emocje

Zanim przejdę do meritum, chciałabym najpierw powiedzieć Wam kilka słów na temat emocji. Emocje zarówno te przyjemne, jak i te, z którymi trudno jest nam być i je odczuwać, stanowią integralną część naszego człowieczeństwa. Każda z nich jest potrzebna i stanowi niejako kompas informujący nas, jak się czujemy w określonej sytuacji. Dlatego naturalnym jest, że w obliczu trudnych wydarzeń czujemy niepewność, strach, złość, smutek… Mamy prawo tak się czuć, zarówno my dorośli, jak i nasze dzieci.

Stwórz przestrzeń do rozmowy o emocjach i doświadczeniach

Wzajemne wsparcie, fizyczna i emocjonalna bliskość, prawdziwa obecność i uważność na siebie nawzajem, mają nieoceniony wpływ na więź i jakość naszych relacji. Dlatego warto tworzyć okoliczności, w których pielęgnowanie tych wartości będzie możliwe.

Jednym ze sposobów mogą być różne domowe aktywności, które możecie wspólnie realizować. Dzięki nim zyskujecie czas, w którym jesteście razem, bez rozpraszaczy i tworzycie przestrzeń na rozmowy o tym, co dla Was ważne, czego potrzebujecie i co czujecie. To właśnie umiejętność rozmowy o emocjach, ich nazywania i akceptowania jest pierwszym i podstawowym krokiem ich regulacji. Dlatego gdy widzisz, że Tobie i Twojemu dziecku jest trudno – nazywaj i akceptuj emocje, bądź blisko. Rozmowa z dzieckiem o tym, co czuje, pozwala na ujście emocji, obniża napięcie i daje nam szansę na okazanie wsparcia i zrozumienia.

Czasami wystarczy zwykłe pytanie: „Jak się czujesz?”, „Jakie emocje dziś Cię odwiedziły?”. Zdarza się jednak, że zwykłe pytanie nie wystarczy, by rozpocząć rozmowę. Wtedy warto pokusić się o dodatkowe, kreatywne wsparcie.

„Złościsz się, że nie możemy wyjść na plac zabaw? Rozumiem. Też czuję złość, że nie możemy tam pójść. Co powiesz na to, byśmy razem pobawili się domu?”

Wspomnianym wsparciem w budowaniu przestrzeni do rozmowy mogą być różne formy wspólnej zabawy. W tym szczególnie wymagającym dla nas okresie, zabawowe formy wspólnie spędzanego czasu mają terapeutyczne, wspierające działanie dla każdego z członków rodziny. Chodzi nie tyle o ilość spędzonego czasu, co o jego jakość. O to, by być razem, a nie obok siebie. Często najprostsze aktywności są tymi najwłaściwszymi.

Pamiętajcie, że w byciu razem, wspieraniu i budowaniu relacji nie chodzi o konieczność robienia ważnych, mądrych i rozwijających rzeczy. Dla każdej relacji kluczowym i nieocenionym elementem jest prawdziwa obecność – prawdziwe BYCIE razem.

Świąteczne karty pracy

Pozytywna energia od Pani P ( P jak Pedagog)

Kochani rodzice, każdego dnia dbacie o zdrowie swoich pociech. Pilnujecie by regularnie się ruszały, przyjmowały tran, witaminę D3, itp. Prócz zdrowia fizycznego musimy zadbać również o naszą duszę i psychikę.

Witaminy, które chcę Państwu przedstawić, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w świecie, w rodzinie, grupie rówieśniczej. Pomagają zachować pogodę ducha i równowagę psychiczną. Tak, więc przesyłam Państwu spis witamin, których nie znajdziecie w żadnej aptece. Posiadają bardzo korzystne i wszechstronne działanie, zatem nie może ich zabraknąć w waszym menu zwłaszcza w dzisiejszych czasach.

Witaminy na szczęście

A – asertywność, autentyczność, akceptacja, aktywność, altruizm, autorytet, autonomia
B – bliskość, bycie ze sobą, buziaki, budowanie relacji, bezpieczeństwo, Babcia, bezinteresowność, braterstwo
C – czas, całus, czułość, cierpliwość, ciekawość, cisza, chwalenie, czytanie, ciepło
Ć – ćmy (wieczory i noce na łonie natury gdy dopisze pogoda)
D – dobroć, dojrzałość, drobiazgi, dom (bezpieczny), Dziadek, dawanie, dbanie, dialog, doświadczanie, dowcip, dyskusja, dyplomacja, dziękowanie, delikatność
E – empatia, entuzjazm, emocje, energia, (relacji, gotowość na…)
F – fantazja, finezja, film (wspólnie obejrzany)
G – gotowość, gawędzenie, głaskanie, gilgotki, gry
H – humor, harmonia, huśtanie, herbata
I – intuicja, integracja, inspiracja
J – jedzenie, jedność
K – kreatywność, koleżeństwo, kompetencje, kompromis, kultura, książka
L – lubienie się, luz, liczenie się z innymi
Ł – łaskawość, łagodność, łączenie się, łzy
M – miłość, mądrość, minimalizm, muzyka
N – natura, naturalność, niezależność,  nadzieja, niesienie pomocy, niespodzianki (w tym gotowość na…)
O – otwartość, opowiadanie, oczekiwanie, opiekuńczość, opiekuńczy Tata, obecna (ciałem i duchem) Mama, organizacja, okazywanie, ognisko, ogród, oglądanie gwiazd
P – pokój, przytulanie, przyjaźń, przepraszanie, pokazywanie, przebaczanie, pomoc, przyroda, praca, puzzle
R – radość, ruch, rozmowa, rozwój, rozwaga, rozsądek
S – słuchanie, sensoryka, szacunek, swoboda, samodzielność, sen, spokój, sztuka, słowa (dobre), sprawiedliwość
Ś – śmiech, świadomość, śpiewanie, święto
T – troska, tolerancja, towarzyszenie, tłumaczenie, taniec, turlanie, tarzanie
U – uwaga, uważność, uśmiech, uczciwość, uczenie, uczenie się, uczucia, uznanie, uprzejmość, ufność, umiar, uczta
W – wyrozumiałość, wiara, wdzięczność, wrażliwość, wygłupy, wymagania, wspominanie, współpraca, wspólne czytanie, wędrówka, wolność
Z – zabawa, zaangażowanie, zaufanie, zrozumienie, zdrowa żywność, zachęta, zadowolenie
Ż – żarty

Polecam do czytania